Bu səhvləriniz uşağın gələcəyini məhv edir...
Sosial
Oxunub: 797
22 iy 2016 | 10:37
Bu səhvləriniz uşağın gələcəyini məhv edir...







Bəşər övladı dünyaya gəldiyi ilk gündən etibarən müəyyən genetik fərqliliklərlə dünyaya göz açır. Sonradan həyat yolunda qazandığı bilik, bacarıq, təcrübə və qabiliyyətlər onun dünyaya baxışlarını, düşüncələrini xasiyyət və xarakterini formalaşdırır. Hər bir uşaq öz ailəsinin genetik kodunun daşıyıcısı olmasına baxmayaraq, ilk əvvəllər ailədə gördüyü davranış formaları və münasibətlər sistemi sonradan məktəbdə qazandığı biliklər toplusu, cəmiyyətdən və insanlardan öyrəndiyi qabiliyyətlərlə birləşərək insanın şəxsiyyət kimi formalaşmasına gətirib çıxarır.

Lent.az yaşlı nəslin, xüsusilə də ailənin uşağın inkişafı prosesində oynadığı rol həddindən artıq vacibdir. Bu yolda böyüklərin uşağın istəklərini nəzərə almadan öz təcrübə və istəklərini onlara köçürməsi, uşağa hər şeyin hazır şəkildə, özünün iştirakı olmadan verilməsi tez təsir altına düşüb idarə edilən, özünü aktuallaşdırmağı bacarmayan bir nəslin yaranmasına səbəb olur.

Hər bir uşaq öz fərdi xüsusiyyətlərinə görə digərlərindən əhəmiyyətli dərəcədə fərqlənir. Əgər bütün uşaqlara eyni tərbiyə və davranış üsulu ilə yanaşıb, onlardan eyni nəticəni gözləsək, tamamilə yanılmış olarıq, hətta bu uşaqlar bacı-qardaş olsalar belə. Unutmaq olmaz ki, 0-7 yaş arası uşaq inkişafının və xarakterinin formalaşmasının təməlidir və insan demək olar ki, dünya haqqında biliklərinin 75 faizini 7 yaşına qədər olan dövrdə qazanır.

İnkişaf etməmiş cəmiyyətlərdə ailəsi ilə bərabər hüquqlu münasibətləri olan uşaq yerinə valideynlərindən asılı olan, müstəqil qərarlar qəbul edə bilməyən, nə geyinəcəyindən universitetin hansı ixtisasına qəbul olunacağına qədər qərarların ailə və qohumlar tərəfindən verildiyi, problemli uşaqlar yetişdirilir. Bu tip cəmiyyətlərdə uşaq fərd və şəxsiyyət kimi qəbul edilməyərək, hər şeyin ən yaxşısını ata-ana və yaşlı nəslin nümayəndələri bilər kimi fikirlərlə uşaqlara yanaşılır. Uşağın sual verməsi və cavablar axtarması xoş qarşılanmayaraq, sual verməyə başlayan kimi "kəs səsini", "sakit dur" kimi sözlər işlədilir. Vəziyyət bir az qəlizləşdikdə isə "axşam atan gələndə səndən şikayət edəcəm, onda gününü görərsən" kimi təhdidlərlə uşaqlarla ünsiyyət qurulur. Atanın qəddar və əzazil bir məxluq kimi qələmə verilərək, ana tərəfindən qorxu vasitəsi olaraq istifadə edilməsi atanı uşağın gözündə düşmən obrazına çevirir və uşaq şüuraltı olaraq atasını düşməni kimi görməyə başlayır. Beləliklə, uşaq ata ilə zorakılığın əlaqəsini qurur və içində ataya qarşı sevgi hissləri yerinə qorxu və nifrət yaranmağa başlayır. Bu tipli ailədə ana dırnaq arası vasitəçi və ara düzəldən rolu oynayaraq sonda hər kəsi razı salıb aranı sakitləşdirir və xilasedici qəhrəman rolu ilə öz missiyasını tamamlamış olur.

Ölkəmizdə geniş yayılan tərbiyə üsullarından biri də uşağa yalan söyləyərək, onu aldadaraq, müəyyən dividentlər qazanılmasıdır. Bəzən ana uşağı vasitəsilə digərlərini aldadır, evə zəng gəldikdə telefonun dəstəyini uşağa qaldırtdırıb "anam evdə yoxdu" deməsini tapşırır. Ancaq eyni zamanda uşağın yalan deməsinə qarşı heç bir tolerantlıq göstərilmir, uşaq yalan danışdığı zaman cəzalandırılır, çox zaman isə ona qarşı fiziki zorakılıq (döymək, vurmaq) tətbiq olunur. Uşaq həyətdə oynadığı zaman yerə yıxılıb, zərər gördükdə isə uşağın valideyn tərəfindən "niyə ehtiyatlı oynamırsan", - deyə döyülməsi, bir başqa tərbiyə üsulu kimi cəmiyyət fərdlərində öz əksini tapır. Bu misalda uşaq həyətdə insanların qarşısında ən yaxını olan ana-atası tərəfindən döyülür və nəticədə özünə olan güvəni və inamı sarsılır. Bu tip davranış formalarının dəfələrlə təkrarlanması fonunda ailəsinin addımlarını izləyən, cəsarətsiz, özündən əmin olmayan bir uşaq cəmiyyət sıralarına daxil olmuş olur.

Bəs bu kimi cəsarətsiz nəsil yetişdirməyin qarşısını almaq üçün nələr edilə bilər?

Uşaq ailədə sevildiyini və ailəsi üçün özəl olduğunu hiss etməlidir. Onun duyğu, düşüncə və hisslərinə diqqət edilməli, hər sözü diqqətlə dinlənməli, yaşına uyğun məsuliyyət hissləri ona aşılanmalıdır. Ailə daxilində alınan qərarlarda öz fikrini söyləməsinə imkan və şərait yaradılmalı, amma, eyni zamanda, bu qərar və fikirlərin hamısı uşaq tərəfindən təklif olunub deyə tətbiq olunmamalıdır. Güvənsizlik və uşağın potensialını aşağılamaq, onu digərlərinin yanında pisləmək, tənqid etmək, uğursuz, bacarıqsız olduğunu bildirmək, digər uşaqlarla müqayisə etmək və s. kimi neqativ məna daşıyan sözlərdən və hərəkətlərdən uzaq durmaq, həddindən artıq səviyyədə olan nəzarət funksiyasını azaldaraq, uşağın müstəqil qərarlar verməsinə kömək etmək ən vacib və ciddi şəkildə diqqət edilməsi olan məsələlərdəndir.

Uşaqlarda özlərinə olan güvəni aşağı salan faktorlar nələrdir?

Valideynləri tərəfindən daim tənqid edilən uşaqlarda utancaqlıq və özünə qapanma halları yaranmağa başlayır və belə uşaqlar hər zaman nəyisə səhv etməkdən qorxurlar. Bu cür uşaq böyüyüb məktəbə getdiyində öz yoldaşları ilə ünsiyyət qura bilməyərək, içinə qapanıq məktəb həyatı yaşayır.

Həddindən artıq nəzarət və təndiqlə böyüdüyü üçün məktəb həyatına daxil olduğu ilk gündən özünü sərbəst apara bilmir, indiyə qədər olan hər şeyi ailəsinin sayəsində qazandığını düşünür, dərslərində və yoldaşları ilə münasibətlərində uğurlu ola bilməyəcəyi fikrinə qapılır. Bu vəziyyət yetkinlik yaşına çatana qədər davam edir. Bunun qarşısını almaq üçün uşağa yetkin olduğunu hiss etdirmək və mən bunu bacardım hissini yaşaya bilməsi üçün eyni şeyi dəfələrlə təkrar etməsinə icazə vermək gərəkdir. Valideynlərə belə bir tövsiyə verə bilərik ki, uşaq bir şeyi edib bacarmadığında onu dəstəkləmək, "biz sənin bunu edə biləcəyinə inanırıq" demək, eyni şeyləri yenidən etməsinə şərait yaratmaq və ən sonda uğurlu olacağı ana qədər gözləmək lazımdır. Nəticədə uşaq öz potensialına və qabiliyyətinə bələd olaraq nəyi edib-nəyi edə bilməyəcəyini özü üçün müəyyənləşdirmiş olur. Uşaq xoşbəxt olsun deyə ana-ata onun yerinə qərar verməməli, onun yerinə düşünməməlidir, çünki belə olduqda uşaq düşünməyi və qərar verməyi öyrənə bilməz, böyüklər uşağın işlərini görərsə, uşaq valideynlərdən asılı olar, özü haqqında yanlış fikir və inanclara qapılar. Sağlam tərbiyə və özgüvən içərisində yetişdirilmiş uşaqlar həyatını heç kimə möhtac olmadan, cəsarətli addımlar ataraq yaşayan nəsillərin yaranmasına səbəb olur.

Uşaqların uğur və uğursuzluqları valideynlər tərəfindən düzgün qiymətləndirilməli daha çox uşağın uğurlu olduğu istiqamətlərə fikir verilməlidir. Uşaq dərslərdən "95" alıbsa "niyə "100" almamısan" deyən, yarışda yer tutan, amma birinci olmayan uşağa "sən birinci olmalıydın" kimi fikirlərlə yanaşan valideynlər uşaqda yalnız uğurlu olduğumda sevilirəm hissini formalaşdırırlar. Bu tipli uşaqlarda intihar meyllərinin yüksək olduğu aşkar şəkildə müşahidə olunmuşdur.
Dünən, 16:00
Qarabağdan Ermənistana keçən Rusiya texnikaları geri qayıtmağa başladı?.. - VİDEO
Dünən, 15:30
İrəvan 4 kənd sazişini niyə uğuru sayır? – Mühüm detal
Dünən, 14:22
İrəvan başqa əraziləri də Bakıya qaytaracaq – Detallar...
Dünən, 14:03
Prezidentlər mətbuata bəyanatlarla çıxış edirlər
Dünən, 13:31
Prezidentdən İsmayılovla bağlı SƏRƏNCAM
Dünən, 13:05
Köçkünlərin evi satışa çıxarıldı - AŞAĞI QİYMƏTLƏR
Dünən, 13:00
Azərbaycan və Qırğızıstan prezidentlərinin məhdud tərkibdə görüşü olub - YENİLƏNİB
Dünən, 12:56
Qırğızıstan Prezidentinin rəsmi qarşılanma mərasimi olub
Dünən, 12:09
Tarixi əməkdaşlıq
Dünən, 11:02
Ərəb ölkələri Türkiyəni geri çevirdi: Qəzza planı baş tutmadı - İsrail mediası
Dünən, 10:56
Japarov Azərbaycana səfərə yola düşdü
Dünən, 10:51
Hadrut yenidən qurulur - Ən son görüntülər
Dünən, 10:35
61 milyard yardımın pərdəarxası: qəfil məğlubiyyət... - AÇIQLAMA
Dünən, 10:06
Vətən müharibəsi qazisi Türkiyədə həlak oldu
Dünən, 10:02
İranlı nazir barədə həbs qərarı verildi
Dünən, 09:54
Baş nazir iclas keçirdi: Sədr məruzə etdi - FOTO
Dünən, 09:33
Podolyak: “Üçüncü dünya müharibəsi artıq gedir”
Dünən, 09:28
Ukrayna ərazisi dörd ölkə arasında bölünə bilər - Makqreqordan ŞOK AÇIQLAMA
Dünən, 09:24
Tiktok bu türk ölkəsində də əngəllənə bilər
Dünən, 09:18
Paşinyan Ermənistanın əsl düşmənini elan etdi: Erməni kilsəsi və diaspor daxili savaşa başlayır
Dünən, 09:16
Qərbi Azərbaycan Xronikası: Ermənilərdən Qara Qarayev və Müslüm Maqomayev haqqında İDDİA - VİDEO
Dünən, 09:00
"Haber Global": İrəvanda həyasız təxribat - Şanlı Azərbaycan və Türkiyə bayraqları hədəfə alınıb
23-04-2024, 16:10
Azərbaycan Prezidenti: “İndi bizim sülh sazişinin necə olması ilə bağlı ümumi anlayışımız var”
23-04-2024, 16:00
Başkənd oyunu: Düyməyə basan kimdir? - FAKTLAR
23-04-2024, 15:30
Son 5 ayda Azərbaycanla iki mühüm saziş… - Paşinyan
23-04-2024, 14:22
Böyük Britaniyanın Ermənistandakı hərbi nümayəndəsi Azərbaycanla sərhəddə... - ZİBİLƏ DÜŞMÜŞÜK...
23-04-2024, 14:00
Cənubi Qafqazda yeni mərhələ başlayır - GƏLİŞMƏ